18 februarie, 2009

cununie


O zi friguroasa de duminica de februarie. Bisericuta mica de tara destul de plina. In timpul slujbei privirea imi era mereu atrasa de un platou mai "sarbatoresc". Zambetul preotului mi-a confirmat ca e ceva "altfel" la acasta slujba. Pe finalul slujbei, in biserica, a aparut evanghelia cu 2 verighete asezate deasupra. Zambetul ghidus al paraclisierului precum si privirea curioasa a sotiei lui mi-au dat raspunsul: "Binecuvantarea casatoriei la 50 de ani". Toata lumea era emotionata. EL mandru de soata lui, de viata lui si de dragostea din privirile lui cand isi privea consoarta. EA emotionata de slujba, surprinsa de eveniment (nu stia ce i se pregateste) isi privea sotul cu luminite licarindu-i in ochi. Vaduvele din biserica lacrimau pentru sotii lor plecati prea devreme si pentru anii de singuratate, emotionate de eveniment si bucuroase ca au fost prezente. Mosii prezenti la slujba cu ochii umeziti cantau cu inflacarare "multi ani traiasca". Noi astia mai tineri ne gandeam la insemnatatea momentului cu admiratie pentru cei doi batrani care au stiut sa treaca peste vitregiile sortii tinandu-se de mana, care au stiut sa se veseleasca la bucurie si pentru tristetile de la necaz. Ii priveam prin obiectivul aparatului si mana imi tremura de emotie. Pentru EL era a doua casatorie...
Biserica vibra de bucuria si emotia celor prezenti. Pentru prima data in ultimii ani se oficia o asemenea slujba religioasa. Pentru prima data se sarbatorea un cuplu pe care obstacolele vietii l-a sudat in loc sa il dezbine. Pentru prima data finalul unei slujbe de duminica se incheia cu cerebrarea iubirii si a vietii si nu cu pomenirea mortilor.
Ii priveam si ma gandeam la miile de articole citite prin reviste despre sfaturi si reguli de pastrarea unei casnicii. Nimic din ce se simtea acolo nu putea fi tradus in cuvinte. Trebuia sa ii vezi, sa le vezi ochii si atitudinea ca sa intelegi ce inseamna trainicie, iubire si respect. Aceste sentimente ce nu tin de diplome sau scoli ci de esenta fiintei noastre, de acea scanteie ce o acoperim de cele mai multe ori cu reguli, sabloane, masti....
Nici o carte, nici un tratat, nici un articol nu poate descrie acele sentimente autentice, acele exprimari pure ale sufletelor pe care le gasesc (ca intotdeauna) la sat. Acel sat uitat intre dealuri, acel satuc in care mai traiesc cateva familii de "bunici" sau cateva "bunicute" uitate, acel sat in care am invatat primii pasi si primele cuvinte, acel sat plin de invataturile pamantului.....

3 comentarii:

  1. Permite-mi să-ţi las o poezie în urma vizitei mele, fiindcă mi s-a făcut chef de o nuntă după ce am citit această postare...


    NUNTA...


    E nuntă azi pe strada mea, frumos mai cântă lăutarul,
    Se prinde lumea la Nunească, îmi umplu repede paharul,
    Toţi invitaţii au uitat că mâine-ncepe săptămâna,
    Aşteaptă doar restaurantul şi fac la trecători cu mâna.

    La nuntă-i lumea mai frumoasă chiar dacă are griji destule,
    Mieresele sunt fericite, frumoase, uneori credule,
    Iar mirii puşi la patru ace sunt strânşi la gât doar de cravată,
    Dar rabdă mormâind în barbă: „Nu mă însor decât o dată!”

    Mi-e dor nebun de-o Periniţă şi chiar de marşul nupţial,
    De mizilicul care, astăzi, conţine şi salam de cal,
    Mi-e dor să fur din nou mireasa ca-n vremurile tinereţii
    Şi de un Nelu Ploieşteanu cântând necazurile vieţii...

    Că „La Chilia-n port” mă doare nu are nicio importanţă,
    Atunci când merg la câte-o nuntă mă simt aproape în vacanţă
    Şi dacă-i rost de-un „Şaraiman” sau „Vânzătoare de plăceri”,
    Mai uit de mine şi de tine, mai uit de azi, mai uit de ieri.

    La nuntă-s veseli ospătarii, că prind şi ei un ban în plus,
    La nuntă plânge soacra mică, dar fata ei de-acum s-a dus,
    Şi „Ia-ţi, mireasă, ziua bună” şi de la fraţi, de la surori,
    Gândeşte-te numai la soţul ce nu-ţi va mai aduce flori...

    Cu „Şi-altădată, şi-altădată” se bea mai mult sau mai puţin,
    Iar dacă-o facem şi mai lată probabil că ne matolim...
    Şi-o să plecăm de dimineaţă, taxiuri nu lipsesc deloc,
    Urându-le la miri de toate, şi fericire şi noroc.



    Pe strada mea e nuntă azi, se chiuie şi nu se plânge,
    Un mire-nalt, mai pe furiş, mireasa-n braţe şi-o mai strânge,
    Şi ea ba vrea, şi parcă nu, n-are „cămaşă cu altiţă”
    Şi tu erai la fel ca ea, nu prea ştiai „să dai guriţă”...

    Mulţi ani trăiască toţi nuntaşii, să dea şi darul pentru miri,
    Să pună prima cărămidă la baza unei fericiri,
    Acum nu se mai strigă darul, sunt bani care se pun în plic,
    Apar sunt surprize câteodată – în plicuri nu e chiar nimic...

    Dar nunţile rămân frumoase, chiar cu scandaluri uneori,
    Şi cu mirese dispărute de la-nceput sau până-n zori,
    Localurile pline ochi, femei în rochii decoltate,
    Bărbaţi care s-au ameţit şi spun doar glume deocheate.

    Şi peste toate fumul gros care ascunde mici secrete,
    „Ştii, dragă, mirele-i zgârcit şi nu prea a mai mers la fete?!”
    „Dar şi mireasa, tu, ce zici, acum se face fată mare
    Şi eu ştiam pe unde umblă, cu X, cu Y, cu Cutare!”

    E nuntă, azi, pe strada mea, şi lăutarul cântă iar,
    E-o melodie despre lume, e-o melodie de pahar
    Şi-mi vine chef să merg la nuntă, dar să nu fie nunta mea,
    Să-mi vină chef să joc o horă, o sârbă sau o geampara,

    Dar nu am să mai fur mireasa, se pare c-am îmbătrânit,
    Şi „Unde mergi, moşule-n noapte?!” de mult nu am mai auzit,
    Cu „Ia mai toarnă-un păhărel!” putem petrece un mileniu,
    Numai să cânte-un lăutar bătrân, cinstit şi-atins de geniu...

    RăspundețiȘtergere
  2. sunt lucruri minunate care se intampla in cateva locuri retrase,si care au valoare cu adevarat

    RăspundețiȘtergere
  3. am fost si eu la o Nunta de Argint ieri...ce bucurie

    RăspundețiȘtergere

Va multumesc ca ati trecut pe aici!
Imi cer scuze pentru ca mesajele vor fi moderate iar cele care includ reclame ca si cele care sfideaza bunul simt nu vor fi vizibile pe blog.
Va multumesc pentru intelegere.