01 iulie, 2009

Socrate si testul celor trei


In Grecia antica, Socrate (469-399 i. Hr.) era foarte mult laudat pentru intelepciunea lui.

Intr-o zi, marele filozof s-a intalnit intamplator cu un cunoscut care i-a spus:
-"Socrate, stii ce-am auzit tocmai acum despre unul din studentii tai?"
-"Stai o clipa", replica Socrate. "Inainte sa-mi spui, as vrea sa treci print-un mic test, numit Testul celor trei."
-"Trei?"
-"Asa este", a continuat Socrate. "Inainte sa-mi vorbesti despre studentul meu, sa stam si sa testam ce ai de gand sa-mi spui. Primul test este cel adevarului. Esti absolut sigur ca ceea ce vrei sa-mi spui este adevarat?"
-"Nu," spuse omul. "De fapt doar am auzit despre el."
-"In regula", zise Socrate. "Asadar, in realitate, tu nu stii daca este adevarat sau nu. Acum, sa incercam testul al doilea, cel al binelui. Ceea ce vrei sa-mi spui despre studentul meu este ceva de bine?"
-"Nu, dimpotriva..."
-"Deci", a continuat Socrate, "vrei sa-mi spui ceva rau despre el, cu toate ca nu esti sigur ca este adevarat?"
Omul a dat din umeri, putin stanjenit. Socrate a continuat.
-"Totusi, mai poti trece testul, pentru ca exista a treia proba - filtrul folosintei. Ceea ce vrei sa-mi spui despre studentul meu imi este de folos?"
-"Nu, nu chiar..."
-"Ei bine", a conchis Socrate, "daca ceea ce vrei sa-mi spui nu stii daca e adevarat, nici de bine, nici macar de folos, atunci de ce sa-mi spui?"
Socrate a fost primul ganditor care a luat ca obiect al meditatiei sale fiinta umana. Incepand cu Socrate, omul devine in mod exclusiv o problema pentru el insusi. “Persoana ta este sufletul tau” spunea Socrate.

Un comentariu:

Va multumesc ca ati trecut pe aici!
Imi cer scuze pentru ca mesajele vor fi moderate iar cele care includ reclame ca si cele care sfideaza bunul simt nu vor fi vizibile pe blog.
Va multumesc pentru intelegere.