25 iulie, 2010

am umplut bors

Pentru cine nu stie, borsul (ciorba) se acreste cu bors umplut in partea asta a tarii -Moldova. Pana acum imi luam de la bunica sticlele cu bors necesare dar am decis ca e timpul sa il umplu singura. Asa ca m-am informat temeinic de la bunica si de la babutele din sat si am purces la treaba. Ieri am facut primul bors acrit cu bors umplut de mine. Chiar foarte bun mi-a iesit asa ca "dau mai departe" reteta:
Pentru un borcan de 10 litri (cel mai bine iese in oala de lut) e nevoie de:
- o strachina (castron sau farfurie adanca) de faina alba
- o strachina de tarate de grau
- o creanguta de visin sau de mur
- o strachina de huste (faina si taratea ce ramane dupa ce se trage borsul la sticle)

Hustele sunt cel mai greu de procurat pentru ca trebuie sa cunosti pe cineva care umple bors de la care sa iei dar sunt cel mai bun "scrub" pentru piele produs in casa.

Se pun in borcan faina si tarata de grau si "uda" cu putina apa rece (se face o pasta groasa, nu trebuie sa ramana faina sau tarate uscata), se adauga apa clocotita pana la 3/4 din borcan (folosind cutitul sau o coada de lingura sub borcan ca sa nu crape) si se lasa sa se racoreasca pana la temperatura mainii (poti tine degetul in apa). Se pun hustele si creanga de visin sau de mur si se amesteca bine cu o lingura de lemn. Apoi se lasa borcanul in pat cald 2-3 zile. Fara a se tulbura se trage borsul la sticle si se adauga apa calduta (la temperatura mainii) repetand operatiile de racire in pat si tras la sticle. Eu am adaugat apa de 2 ori si a iesit bun tare. Se pastreaza la rece cam o treime din hustele ramase pentru urmatoare oala de bors iar restul ori se dau mai departe ori se folosesc la masti cosmetice. Sunt foarte bune la curatat tenul si la hidratare. Borsul se poate bea dimineata e un tonic general foarte bun.
SECRET: pentru a iesi borsul acru, inainte de a-l lasa la racit in pat, adica in timp ce il mesteci trebuie sa dai cu lingura de lemn pe la gura cuiva (eu am incercat pe sot dar se poate pe orice persoana). Important e sa fie luat prin surprindere si sa se supere pentru ca borsul sa iasa ACRU.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Va multumesc ca ati trecut pe aici!
Imi cer scuze pentru ca mesajele vor fi moderate iar cele care includ reclame ca si cele care sfideaza bunul simt nu vor fi vizibile pe blog.
Va multumesc pentru intelegere.