19 iunie, 2012

maraton dulcegaresc

Dupa ce am tinut doliu mai mult de o saptamana dupa ciresele disparute din tot copacul intr-o dimineata de vineri cand nu era nimeni acasa, m-am pus pe directie. Ieri am "evadat" din micul meu univers putin fortata de imprejurari. Pe langa barajul de la Bicaz si manastirea Bistrita am vizitata si piata de gros din Piatra Neamt unde ne-am lipit de o ladita de cirese (25 kg) la 3.5 kg. Ajunsi acasa pe seara ne-am apucat voiniceste de bucatareala. Intai am bagat in seama nucile verzi care ne asteptau cuminti in caldare de duminica seara. Dupa ce le-am vazut dezbracate si racorite intr-o galeata de apa rece ne-am indreptata atentia spre cirese. Aici am impartit treaba, ca toata familia sa contribuie la bunatatile din camara. Eu am separat ciresele de compot de cele de dulceata si le-am trimis pe cele stricate ca desert puilor, sotul meu s-a ocupat de scoaterea samburilor iar Matei a primit sarcina de a aseza ciresele in borcane, de a le indulci cu cateva linguri de zahar si apoi racori cu apa rece. Mai spre miezul nopstii cand Matei s-a retras in camera lui din motive de Mos Ene, am facut inventarul serii: nucile in apa rece, compotul in borcane, o parte din dulceata de cirese (2,5 kg) scotea abur din ceaun dar cea mai mare parte din cirese (7kg) asteptau pudrate cu zahar, cuminti in oala, ziua urmatoate iar intr-un alt ceunel, decoctul de menta astepta linistit sa se racoreasca. Ziua de azi este incinsa de dimineata. Cazanul cu borcanele de compot este la fiert, dulceata din ceaun este aliniata in borcanele in debara iar celalata se incalzeste pe foc. Siropul pentru dulceata de nuci sta sa scada iar cel de menta se straduie sa dizolve zaharul pana se elibereaza un loc pe foc. Un brata de leustean si-a gasit drumul spre lighean, spalat, ales si tocat si un alt brat de sanzaiene si pojarnita asteapta sa fie ales si spanzurat la grinda in manunchiuri mici si elegante. Intr-un colt de bucatarie, un castron cu flori de tei asteapta sa fie transformate intr-un sirop dulce si parfumat. Iar soarele incinge toata atmosfera pe masura ce ne apropiem de miezul zilei. Noroc de o boare de vant care mai racoreste un pic aerul pentru a fi respirabil.
Sper ca pe seara sa pot organiza o mica sedinta foto cu vedetele dulci ale acestor zile .....

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Va multumesc ca ati trecut pe aici!
Imi cer scuze pentru ca mesajele vor fi moderate iar cele care includ reclame ca si cele care sfideaza bunul simt nu vor fi vizibile pe blog.
Va multumesc pentru intelegere.