17 iulie, 2023

Sa iti asumi responsabilitatea vieții tale

 E un indemn care se tot repeta prin cursurile de dezvoltare personala fie așa, fie „sa iti iei puterea inapoi”.  Dar oare ce să insemne?

Fiind o persoana responsabila de felul meu nu intelegeam de ce e ”inapoi”  pentru ca mie mi se pare natural sa fiu responsabila. Chiar si cand o decizie nu a tinut de mine si au luat-o alții, nu m-am lamentat si nici nu mi-am gasit scuze. Am incercat sa fac tot ce tine de mine in situația data. Poate si pentru ca de mica, am auzit scuze „cum sa nu fac asta daca ... (cineva) a spus/facut” sau „am facut pentru ca a zis ....(cineva)”. Crescand, mi se parea ca persoana se eschiveaza fie aruncând responsabilitatea in carca cuiva fie considerandu-se o victima („am fost nevoit(a) pentru ca...”). Așa ca mi-am asumat uneori si deciziile altora. O mai fac si acum. 

Si totusi ce inseamna sa iti asumi responsabilitatea propriei vieti?

Pe un site de psihologie am gasit urmatoarele raspunsuri:

  • sa accepti faptul ca esti responsabil pentru ceea ce simti, gandesti, spui si faci
  • sa accepti ca ai puterea de a decide drumul pe care vrei sa il urmezi
  • sa iti descoperi sinele autentic renuntand la masca rationala defensiva
  • sa constientizezi ca tu hotarasti felul in care vrei sa te simti in legatura cu orice eveniment sau actiune care te priveste
  • sa constientizezi ca nu este sanatos sa depinzi de altii pentru a te simti bine in legatura cu tine
  • sa iti protejezi si sa iti mentii sanatatea si bunastarea emotionala si fizica
  • sa scapi de regrete, de sentimentul de vinovatie si de resentimentele provocate de trecut
  • sa iti faci o autoevaluare cinstita pentru a-ti descoperi punctele forte, abilitatile, aptitudinile, virtutile, dar si slabiciunile si defectele.
  • sa iti organizezi/imparti inteligent timpul pentru a avea parte de rezultate magnifice.
Iar ca situatii particulare ar fi sa nu ai nevoie de citarea cuiva care sa iti dea greutate vorbelor tale („e asa cum spun pentru ca mi-a spus ... - folosirea unui nume cunoscut sau a unei functii care sa certifice), sa nu faci comparatii si etichetari de genul „inferior” sau „superior” pentru ca fiecare pe felia lui are ceva de oferit si poti invata si de la persoane fară rezultate spectaculoase, dar bune in domeniul lor fie prin studiu sau experiență si sa nu iti etalonezi parcursul pe nivele pentru ca viata se traieste pas cu pas eventaul in etape dar in nici un caz pe nivele si uneori mai facem si pasi inapoi pentru a avea o perspectiva mai buna.
In concluzie sa iti asumi responsabilitatea vietii tale inseamna sa iti stabilesti obiective clare si realizabile in conformitate cu resursele de care dispui, sa iti urmaresti scopurile fara sa ii ranesti pe ceilalti, sa nu dai vina pe altii nici pentru esecuri nici pentru realizari, sa fii constient de trasaturile tale si sa le exploatezi astfel incat sa devina calitati si nu defecte, sa fii constient de ce poti si de ce nu poti si sa gasesti motivațiile si actiunile necesare pentru a face si ce credeai imposibil si sa te privesti obiectiv. 
Sa fii responsabil inseamna sa nu te rusinezi sau sa te invinovatesti de esecuri doar sa le analizezi obiectiv pentru a sti ce poti face altfel data viitoare. 
Sa iti asumi responsabilitatea vieții tale inseamna sa inveti din greseli si sa te bucuri de succes doar pentru tine si nu in raport cu ceilalti. 
Sa iti asumi responsabilitatea vieții tale inseamna sa traiesti frumos indiferent ce buget ai si sa iti exploatezi resursele (de timp, de bani etc) astfel incat sa la final de zi/saptaman/luna/an sa privesti in urma si sa iti placa de tine.
Odata ce devii constient ca responsabilitatea vietii tale iti apartine in totalitate si ca tot ce traiesti acum e rezultatul propriilor tale decizii de mai demult, vei sti sa iei cele mai potrivite decizii pentru bunastarea ta fizica, emotionala si mentala din viitor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Va multumesc ca ati trecut pe aici!
Imi cer scuze pentru ca mesajele vor fi moderate iar cele care includ reclame ca si cele care sfideaza bunul simt nu vor fi vizibile pe blog.
Va multumesc pentru intelegere.